Fiona Tree (UK/Nederland)

Fiona Tree geeft het Alexander Technique-programma aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Sinds de introductie van het vak in het bachelorcurriculum in 1999, heeft ze meer dan duizend studenten en professoren lesgegeven, zowel individueel als in workshops. Ze heeft ook specifieke workshops ontworpen en geleid voor hoogleraren in het Lector (fellowship) programma en vocale afdeling.

Fiona begon haar muzikale leven als harpiste, studeerde bij Phia Berghout en Edward Witsenburg. Ze studeerde in 1983 af met zowel les- als solodiploma’s van het Koninklijk Conservatorium. Haar uitvoeringscarrière als kamer en solo-harpiste bracht haar door heel Europa. De inzichten die dit gaf gaven haar zowel haar geloof in de kracht van muziek als haar passie voor lesgeven en het verkennen van nieuwe manieren van leren.

Deze passie leidde onvermijdelijk Fiona ertoe de Alexandertechniek te bestuderen. In 1997 studeerde ze af aan het driejarige full-time onderwijstrainingsprogramma in Amsterdam (ATCA) en had ze het voorrecht om haar postdoctorale studie in Londen te vervolledigen met de opvolger van F. M. Alexander, Walter Carrington.

Fiona geeft al 30 jaar musici les. Ze wordt regelmatig uitgenodigd om cursussen, workshops en masterclasses te geven ten behoeve van zowel professoren als studenten in heel Nederland (Groningen, Arnhem, Amsterdam, Tilburg Maastricht) en internationaal (University of Arizona, Trinity College London, European Youth Orchestra, World Harp Congress Royal Northern College of Music). Samen met Manja Smits en Julia Dinnerstein leidde ze de jaarlijkse Harp, Viola en Alexander Technique zomercursus in La Roche sur-Foron in Frankrijk. Fiona maakt deel uit van het oprichtende facultaire team met Michael Chance -SienAgosto- International Summer Academy voor zangers en begeleiders in Siena.

Fiona heeft een privé Alexander Technique en Harp studio in Haarlem, waar zij woont.

De Alexandertechniek is een methode om te leren bewegen en ademen gemakkelijker en gemakkelijker door de natuurlijke balans en coördinatie waarmee we zijn geboren te herstellen. Studenten leren bewustzijn van hoe geest en lichaam werken als een verenigd systeem, en hoe te voorkomen en UNDO gewoonten van samentrekking, stress en spanning – in de praktijk, prestaties en het dagelijks leven.